Rejestracja kosmetyków – wymagania prawne

Obowiązkowa rejestracja kosmetyków dotyczy wszystkich kosmetyków udostępnianych na rynku europejskim. Podstawowym dokumentem określającym obowiązki producentów i dystrybutorów kosmetyków jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. Dodatkowo, kraje członkowskie UE wprowadziły własne przepisy doprecyzowujące. W Polsce jest to ustawa z dnia 4 października 2018 r. o produktach kosmetycznych.

Rejestracja kosmetyków – najważniejsze aspekty

Każdy kosmetyk musi być przypisany konkretnej osobie odpowiedzialnej. Osoba odpowiedzialna gwarantuje zgodność produktu z przepisami prawnymi. W praktyce oznacza to, że osoba odpowiedzialna decyduje (na podstawie posiadanych dokumentów) czy kosmetyk spełnia wymagania prawne i czy może być udostępniony na rynku. Jeżeli produkt nie spełnia wymagań, nie powinien być udostępniany (sprzedawany ani rozdawany). Ta odpowiedzialność niesie za sobą konsekwencje finansowe – w przypadku udostępnienia produktów bez odpowiedniej dokumentacji, osobie odpowiedzialnej grożą kary pieniężne, których wysokość określono w ustawie z 4 października 2018 r.

Podstawowa dokumentacja kosmetyku musi obejmować:

Po skompletowaniu tej dokumentacji, należy notyfikować kosmetyki w bazie CPNP (Cosmetics Products Notification Portal), prowadzonej przez Komisję Europejską. Rejestracja kosmetyków w CPNP pozwala na rozpoczęcie udostępniania produktów na rynku.

Warto pamiętać, że rejestracja kosmetyków w CPNP nie jest jedynym obowiązkiem osoby odpowiedzialnej. Należy się zapoznać z wyżej wymienionymi rozporządzeniami, by znać swoje prawa i obowiązki jako producenta kosmetyków.

Jeśli potrzebujesz pomocy w dopełnieniu formalności, związanych z wprowadzaniem kosmetyków na rynek, zapraszamy do kontaktu z Safety Assessor – Patrycją Bogdaniec.

tel. 797063301 (pn-pt 9-16)

kontakt@safetyassessor.pl